Nagy, boldog család: egy asszony, öt férj
Van a világnak olyan szeglete, ahol nem monogám párkapcsolat, de még csak nem is a többnejűség, hanem a többférjűség a divat.
A 21 éves Rajo Verma Észak-India egy apró falvacskájában él zsebkendőnyi alapterületű házukban öt férjével és fiával. A férjei testvérek, fogalma sincs, melyikük a gyermek apja, ugyanis minden éjszaka másik „urával” tér nyugovóra a fiatalasszony a pokrócok közt, mivel ágyuk nincs, ahhoz nem elég gazdagok.
„Először furcsa volt.” – mondja, majd hozzáteszi, hogy egyik férjét se részesíti előnyben.
Rajo és első férje, Guddu négy évvel ezelőtt házasodtak össze, majd szépen sorban a nő hozzáment a férfi testvéreihez is. Papíron egyébként csupán Guddu a nő férje, ugyanis bár nem tiltja a törvény a szokást, nem is ismeri azt el oly’ módon, hogy az elsőt követő frigyeket is szentesítené.
„Mindannyian szexelünk vele, de nem vagyok féltékeny.” – avat be a hálószoba titkokba Guddu. „Egy nagy, boldog család vagyunk.”
A többférjűség Indiában egykor széles körben elterjedt volt, azonban manapság már ritkaságnak számít. Különösen ott fordul elő, ahol a nők számához képest sok férfi él. Ebben az esetben a fivérek ugyanazt a nőt veszik el feleségül.
A szokás eredetét sokan a szanszkrit nyelvű hindu eposzra, a Mahábháratara vezetik vissza, melyben Draupadi, Visnu feleségének, Laksminak a földi képmása öt fivérhez megy nőül.
Az egyéb okok közt főként az található, hogy így nem aprózódnak el a földek, hiszen a fiútestvérek egy háztartáson belül maradnak. Indiában főként északon, a Himalájánál volt elterjedt a többférjűség, illetve Tibetben is találkozni lehetett vele. Mára a szokás ezen területek nagy részén történelem, elvétve botlani bele többférjes családokba.
A saját bevallása szerint Rajo már egészen kicsi korában tisztában volt vele, hogy több férje lesz, hiszen édesanyja is három fivérhez ment hozzá. Ahogy mondja, nem bánja, hogy öt férfi felesége:
„Sokkal több figyelmet és szeretetet kapok, mint a legtöbb feleség.”